آشنایی با گیاهان مناسب برای محل کار

مدت زمان مطالعه : حدود 7 دقیقه 

  • در این مطلب میخواهیم شما را با فواید وجود گل و گیاه طبیعی در محل کار آشنا کنیم و با چند گیاه مناسب جهت نگهداری در محل کار که باعث ایجاد روحیه ی مثبت ، افزایش کارایی ، کم شدن استرس کارکنان می شود.
  • وجود گیاهان در محیط های کاری سلامتی را بهبود می بخشد و هوا را تصفیه می کند. بررسی‌ها نشان داده قرار دادن گلدان کنار میز یا روی میز می‌تواند تا 15 درصد میزان بازدهی کارمندان را افزایش دهد. شما می‌توانید از چند گلدان کوچک در کنار میز خود و همکاران‌تان برای ایجاد محیطی هر چند کوچک اما سبز استفاده کنید. جدا از زیباتر شدن محیط باور داشته باشید گیاهان تولیدکننده انرژی‌های مثبت هستند و می‌توانند روحی تازه به محیط کاری شما ببخشند. حتی داشتن یک گیاه کوچک بر روی میز کارتان و مراقبت از آن می تواند حالتان را خوب کند. اما از آنجایی که گیاهان در حال پژمرده شدن هم اثر مثبتی بر محیط کاری ندارند ، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنیم که علاوه بر مقاوم بودن به خوبی با شرایط محیط کاری هماهنگ باشد.

در انتخاب گیاه برای محل کار باید چند فاکتور در نظر گرفته شود:

  1. شرایط آبیاری گیاه
  2. نور مورد نیاز
  3. میزان مراقبت از گیاه
  4. شرایط محیطی محل کار

image

گیاهانی که برای محل کار استفاده می کنید باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • همیشه سبز یا جهار فصل باشند.
  • رایحه قوی نداشته باشند.
  • آلرژی زا نباشند.
  • در برابر نور و آبیاری مقاوم باشند.
  • حشرات را به خودشان جذب نکنند.
  • تصفیه کننده هوا و جذب کننده آلودگی محیط باشند.
  • نیاز به مراقبت زیادی نداشته باشد.
  • برگ خشک و زباله کمی تولید کند.
  • سرعت رشد زیادی نداشته باشد.

شرایط گیاهان مناسب برای روی میز کار

  • گل یا گیاهی که بر روی میزتان قرار می دهید در درجه اول نباید ارتفاع زیادی داشته باشد . همچنین اندازه گلدان آن باید کوچک باشد تا جلوی دید افراد را نگیرد.

image

چند گیاه مناسب برای محل کار :

پتوس (Devil’s ivy)

  • این گیاه زیبا در دو حالت ابلق با رگه های سبز و سفید و سبز یکدست پررنگ تا کمرنگ،  وجود دارد. می توانید آن را به راحتی قلمه بزنید و تکثیر کنید. همچنین می توانید به مدت چندماه آن را در آب (بدون خاک) نگهداری کنید! این گیاه مقاوم و رونده می‌تواند محل کار شما را بعد از مدتی به یک مکان دوست داشتنی و سبز تبدیل کند. پتوس یک گیاه سخت و مقاوم در مقابل هر شرایطی هست.

آبیاری: هفته ای دوبار به طور کلی وقتی که سطح گلدان خشک شد، به آن آب دهید و در صورت امکان هفته ای یکبار به برگ های آن آب اسپری شود کنید تا اندازه ی برگ هایش بزرگ شود.

نور: نور این گیاه متوسط است سایه دوست است در محیط سایه نگهداری شود و در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

میزان رشد: در صورت داشتن شرایط مناسب مثل رطوبت و نور ، رشد سریعی دارد.

میزان مراقبت: تقریباً به مراقبت خاصی نیاز ندارد، در صورت زرد شدن برگ ها آن ها را بچینید.

image

عنکبوتی یا گندمی  (Spider plant)

  • این گیاه در داخل هر نوع خاکی رشد می‌کند و باید به صورت مرتب آب دهی شود. اگر بتوانید خاک آن را به طور مرتب مرطوب نگه دارید، این گیاه برای مدت طولانی دوام خواهد آورد. یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هواست که نگه داری آن بسیار آسان است. این گیاه برای آن دسته از افرادی که تازه کار هستند و تا به حال گیاهی پرورش نداده اند یک گزینه عالی است.آبیاری: آبیاری این گیاه متوسط تقریباً هفته ای دوبار کافی است.نور: این گیاه به میزان نور متوسطی نیاز دارد سایه دوست است و نباید مقابل نور مستقیم قرار بگیرد.میزان رشد: میزان رشد این گیاه سریع است و به راحتی می توان از این گیاه قلمه زد.

    میزان مراقبت: نیاز به مراقبت خاصی ندارد فقط در محیط مرطوب و کم نور باشد.گل عنکبوتی رشد سریعی دارد و نیاز است سالی یکبار گلدان تعویض شود. در موقع جابه جایی مراقب باشید به ریشه‌های گیاه آسیب نرسد. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است که می‌توانید همزمان تکثیر گیاه را نیز انجام دهید.

گردآوری:   فریبا مازندرانی

کارشناس امور آموزشی و پژوهشی مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت پیگیر