افسانه مدیریت زمان (بخش نخست) 

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

  • بدون شک یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های زندگی ما وقتمونه و این‌که کجا و چه جوری اون رو خرج می‌کنیم تأثیر زیادی روی زندگی‌مون داره. با وجود اینکه هممون این نکته رو می‌دونیم اما باز هم مدت قابل توجهی از وقتمون رو صرف فعالیت‌های مفیدی نمی‌کنیم. چرا؟
  • برای مدت زیادی این سوال توی ذهن من بود. زندگی من پر از وقت‌های هدر رفته و کارهای انجام نشده بود، در حالی که بهترین شرایط و موقعیت‌ها برام فراهم بود اما هیچ استفاده‌ای ازشون نمی‌کردم؛ به خودم اومدم و دیدم ۳ ترم از دوره طلایی کارشناسی گذشته و تنها چیزی که از دانشگاه یاد گرفتم اینه که با R2 (یکی از دکمه‌های دسته ی بازی) می‌شه شوت‌های کات دار خیلی خوبی زد، مخصوصا وقتی مسی یا نیمار صاحب توپ باشن! تصمیم گرفتم دیگه این جوری نباشم و شروع کردم به برنامه ریزی و آزمون و خطا! انقدر نوشتم و پاک کردم و با خودم کلنجار رفتم تا بالاخره به ثبات رسیدم.
  • من توی این متن می‌خوام نتیجه اون آزمون و خطاها رو بهتون بگم و بهتون پیشنهاد کنم برای مهار این اسب افسار گسیخته باید چیکار کنید. پیشنهادات من صرفا بر اساس تجربه شخصی خودمه و دلیل علمی خاصی پشتش نیست؛ چیزی هم نیست که شما از قبل ندونید، فقط یکم چکش کاری شده!
  • زمان یک موجود سیاله؛ یعنی هرچقدر کار بریزید سرش، باز هم کش میاد و انعطاف پذیری خیلی خوبی داره. اگر شما یک کار رو برای روزتون تعریف کنید، تمام روز مشغول انجام اون کارید، اگر هم با کمی اغراق ۱۰ تا کار تعریف کنید همه اون‌ها انجام می‌شن.
  • راهی که خیلی‌ها برای مدیریت زمان هنگام زیاد بودن کارهاشون به کار می‌برن، استفاده از todo list هست. استفاده از این لیست، هرچند باعث میشه بتونیم همه کارهای روزمون رو ببینیم ولی اولویت دقیق و ترتیب انجامشون رو مشخص نمی‌کنه.
  • همین امر باعث میشه که در حین انجامشون گیج و خسته بشیم و در نتیجه کارها رو کندتر پیش ببریم! اما وقتی که هدف و اولویت مشخص باشه کارها خیلی سریع‌تر و بهتر انجام میشن (خوندن لینک‌های انتهای متن در این مورد خالی از لطف نیست).

image

  • حالا برای روشن‌تر شدن این قضیه بیاین فرض کنیم در حال رانندگی با ماشین هستیم ولی آدرس دقیق مقصد رو نمی‌دونیم، نتیجه این میشه که آروم‌تر حرکت می‌کنیم و با سردرگمی دنبال آدرس می‌گردیم! اما اگر مقصد، دقیق و واضح مشخص شده باشه با خیال راحت تخته گاز به سمتش میریم. :))
  • برای یه برنامه‌ریزی درست، ایده کلی اینه که ‌به صورت واقع‌بینانه زمان‌هایی که در هفته داریم رو بنویسیم؛ بعد برای اون‌ها برنامه‌ریزی کنیم و طبق برنامه پیش بریم. آسون بود، نه؟! اما در عمل پایبند بودن به این برنامه گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!
    واسه شروع چیکار کنیم؟ اولین قدم اینه که زمان دقیق هر کار توی روز رو مشخص کنیم و دقیقا سر اون زمان کار رو انجام بدیم!
  • حتما برای شما هم پیش اومده که صبح با خودتون بگید، من باید فلان کار رو امروز انجام بدم؛ کاری که حتی از انجام دادنش خیلی دلِ خوشی ندارید!
  • آخر شب به خودتون میاید و می‌بینید هنوز انجام نشده:/ با خودتون می‌گید طوری نیست فردا انجامش می‌دم و همینطوری عقب میفته و هیچ‌ وقت درست و حسابی انجام نمی‌شه! چرا؟ چون ما کاری رو که دوست نداریم به تعویق میندازیم! برای همین انجام یک کار در زمان مشخص نکته مهمیه.

برگرفته از سایت :  https://virgool.io