تاثیر افکار منفی بر بدن و راه های از بین بردن آن ها

مدت زمان مطالعه : حدود 10 دقیقه 

گفتگوهای ذهنی بی پایان ما با خودمان همان افکار مثبت و منفی ما هستند که تأثیرات آن ها بر وضعیت سلامتی ما امری ثابت شده است. افکار منفی تعادل روحی را بر هم می زنند و چنان اثرات مخربی بر سلامتی دارند که حتی باعث مرگ زودرس می شوند.

تاثیر عواطف و افکار منفی بر روی بدن

  • تا به حالا دقت کرده اید که بعد از اتفاقات ناگوار و یا گذشتن از یک سختی، درد بیشتری در بدنتان حس می کنید ؟
  • آیا تا به حال از دست دادن فردی (فقدان دردناک) حس اندوه و درد همیشگی در بدنتان باقی نگذاشته است ؟
  • آیا از زمان جدایی سخت از همسرتان، احساس فشار در شانه هایتان می کنید ؟
  • ممکن است شما از ناراحتی رنج می برید که نمی توانید توضیحی برای آن پیدا کنید ؟

هنگامی که ما نمی خواهیم به عواطف خود گوش دهیم آن ها راه متفاوتی را برای جلب توجه شما پیدا می کنند. احساسات ما جایی نمی روند. عواطف ما می توانند حالت فیزیکی ما را تغییر دهند. عواطف و تجربیات ما انرژی های ضروری هستند که می توانند در حافظه سلول های بدن ما ذخیره شوند. آیا این موضوع چیزی را به یاد شما نمی آورد ؟ در ادامه از تاثیر عواطف و افکار منفی بر روی بدن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونگی تاثیر عواطف و افکار منفی بر روی بدن

  • احساسات منفی و درد فیزیکی

احساسات منفی در بدن باقی می ماند و خود را به شکل علایم فیزیکی مانند درد، ناراحتی و تنش نشان می دهند. هر درد فیزیکی لزوما به معنای داشتن یک مشکل عاطفی نمی باشد، اما در اکثر مواقع ارتباطی بین درد فیزیکی و احساسات وجود دارد که بهتر است آن را پیدا کنیم.
آیا بدن شما با نشان دادن این علائم ملموس سعی دارد تا به شما بگوید که مشکلی وجود دارد ؟ علی رغم تمامی نشانه هایی که وجود دارند متاسفانه ما اغلب فراموش می کنیم تا درد های فیزیکی را ریشه یابی کنیم.

  • نمودار درد عاطفی

درست کردن یک نمودار درد عاطفی شیوه ای نوین برای درک بدن و ذهن و توجیه تاثیر عواطف و افکار منفی بر روی بدن می باشد. این نمودار به ما می گوید هر نقطه از بدن ما با یک حالت عاطفی خاص در ارتباط است. درد نشانه این است که چیزی غیر عادی و یا مشکلی وجود دارد.
همه ما در زندگی در برابر مشکلات با شیوه های متفاوتی عمل می کنیم، اما به نظر می رسد که یک شیوه ثابت (جهانی) و مشابه واکنش به احساسات و افکار وجود دارد. همگی ما عواطف خاص را در نقاطی، به خصوصی از بدنمان، ذخیره می کنیم که شرایط سلامتی خاصی به آن ها مربوط یا مرتبط می باشد.
بدن ما دارای روش به خصوصی می باشد که به ما می گوید در عمق وجود و ذهن ناخودآگاه ما دقیقا چه می گذرد. تنها چیزی که شما نیاز دارید دریافت این پیام از بدن و درک آن می باشد. با نگاه کردن به نمودار درد عاطفی ممکن است شما قادر به درک بهتر دردهای عاطفی شوید و در برابر آن ها بهتر مقابله کنید. هر نقطه خاصی از بدن انسان عکس العمل خاص در مقابل احساسات متفاوت دارد.
چند مثال:

  1. درد شانه می تواند با احساس حمل یک بار و داشتن یک مشکل در زندگی مرتبط باشد.
  2. مشکل زانوها می تواند به سطح خاصی از عدم انعطاف پذیری در زندگی اشاره کند.
  3. مشکل خشکی و خم نشدن در زانو می تواند بیان کننده این باشد که فرد نمی خواهد در برابر مشکلات تسلیم شود.

همچنین برخی بیماری ها به حالت های عاطفی خاص و شیوه تفکر بستگی دارد. احتمال پیشرفت این بیماری ها در افرادی که از الگوی مشابهی پیروی می کنند بیشتر است. برای مثال عوارض مفصلی با افرادی که احساس تنهایی و عدم دوست داشته شدن توسط دیگران می کنند، مرتبط است و یا التهاب می تواند نشانه ای از ترس باشد.
بنابراین دفعه بعدی که یک درد غیر معمول در قسمتی از بدنتان احساس کردید، صبر کرده و فکر کنید آیا این درد انعکاسی از قسمتی از احساسات شما می باشد ؟ آیا بدن شما سعی دارد تا چیزی به شما بگوید ؟ در این قسمت یک نمودار درد عاطفی را می بینید که نشان دهنده ارتباط بین عواطف منفی و درد در بدن می باشد.

image

ارتباط برخی دردها با حالت روحی و عاطفی

  1. آرتریت: احساس بی مهری، نقد شدن و خشم
  2. دردی شبیه به شکستگی استخوان: تمرد در برابر قدرت
  3. آماس کیسه های مفصلی: سرکوب خشم
  4. التهاب: ترس، دیدن خون و افکار ملتهب
  5. درد مفاصل: نشان دهنده تغییرات در مسیر و مکان زندگی
  6. از دست دادن تعادل: افکار متمرکز نشده و پراکنده
  7. سیاتیک: ریاکارانه بودن، ترس از پول و یا آینده
  8. تضعیف دیسک: دو دلی و عدم احساس حمایت کامل در زندگی
  9. رگ به رگ شدن: عدم تمایل به حرکت در یک جهت خاص در زندگی، خشم و مقاومت
  10. خشکی مفاصل: افکار خشن
  11. ضعف: عدم استراحت کافی ذهنی

راه های از بین بردن افکار منفی

اگر شما هم هریک از این انواع تفکر را در خود می بینید باید به فکر چاره باشید. البته وجود افکار منفی تا حدی طبیعی است اما اگر مستمر بوده و کل زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد باید از شر آن خلاص شد.

1. اظهار مثبت

صبح که از خواب بلند می شوید در آینه نگاه کنید و بگویید: امروز من چقدر سرحال هستم. چهره ام زیباتر از قبل شده است. من آنقدر باهوش و باکفایت هستم که مطمئنا بیشتر مردم مرا دوست دارند. در طول روز هم افکار مثبت و حتی اعمال مثبتی را که انجام داده اید بنویسید. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

2. از تصویر تا تصور

خودتان را درست آن طور که دوست دارید باشید، تصور کنید. هر روز تصوری مثبت از خود داشته باشید مثلا تصور کنید در برنامه ریزی که کرده اید به نتیجه خوبی رسیده اید و موفق شده اید. به موفقیت ها و شادی های گذشته فکر کرده و آن ها را دقیقا در ذهنتان دوباره مجسم کنید. این کار روحیه شما را بهتر می کند.

3. تنفس مثبت

در اکثر مواقع هجوم افکار منفی با استرس و تنش جسمی بسیار شدید شروع می شود. مثلا خیلی خسته اید یا به دلیل یک اتفاق ناگوار تمام انرژی شما تخیله شده است. اینجاست که افکار منفی هجوم می آورد. در این شرایط بهتر است چند نفس عمیق بکشید. حین دم به این فکر کنید که چرا دارم نفس عمیق می کشم؟
چون می خواهم برای کار دوباره و به دست آوردن شادابی آماده شده، مهارت پیدا کرده و توانمندی ام را به دست بیاورم. حین دم در ذهنتان بگویید: من آماده ام، من مشکلی ندارم، من اینکار را دوست دارم و بعد حین بازدم با خود بگویید: من این کار را قبلا انجام داده ام پس می توانم دوباره با آن رو به رو شوم. من کاملا آماده ام. این تمرین ها باعث می شود بیشتر بر روی افکار مثبت تمرکز کرده و بدنتان ریلکس شود.

4. تفکر مثبت

چه بخواهید و چه نخواهید شرایط خارجی (خارج از ذهن و یا کنترل ما) و صحبت سایر آدم ها ما را ناراحت کرده و اینجاست که افکار منفی به مغز ما تشریف می آورند! بنابراین گاهی در ورود آن ها به ذهنمان هیچ کاری نمی توانیم بکنیم اما اینکه چقدر این افکار را گسترش می دهیم و می پرورانیم کاملا دست خود ماست. بنابراین دائم مثبت فکر کنید، حرف های مثبت بزنید.

افکار منفی خود را چطور مدیریت کنیم؟

یوگا، مدیتیشن و انجام ورزش تأثیرات زیادی بر نگرش شما دارد. به علاوه با مراجعه به یک روان درمانگر می توانید از او برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

منبع: www.delgarm.com