رد پای کربن چیست؟ چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد و کاهش داد؟

مدت زمان مطالعه : حدود 7 دقیقه 

هنگامی که سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ می‌سوزانیم، کربن دی اکسید وارد اتمسفر می‌شود. رد پای کربن معیاری برای اندازه گیری انتشار دی اکسید کربن از فعالیت‌های مختلف در دوره زمانی مشخص است. آن مقدار کل دی اکسید کربنی است که زندگی شما تولید می‌کند. آن تأثیر شما روی محیط زیست از طریق انتشار دی اکسید کربن را نشان می‌دهد. مسائل زیست محیطی مانند گرمایش جهانی نیز به انتشار گاز دی اکسید کربن مرتبط است. سبک زندگی مدرن نیازمند استفاده از سوخت‌های فسیلی برای حمل و نقل، تولید الکتریسیته و اهداف دیگر است. در بسیاری از کشور‌ها، الکتریسیته از طریق سوزاندن زغال سنگ تولید می‌شود. ماشین سواری سوخت می‌سوزاند که به نوبه خود دی اکسید کربن آزاد می‌کند. همه این عوامل هنگام محاسبه رد پای کربن یک نفر در نظر گرفته می‌شود.

چگونه رد پای کربن خود را محاسبه کنید؟

رد پای کربن به طور کلی در دوره یک ساله محاسبه می‌شود. شما می‌توانید رد پای کربن خود را با استفاده از محاسبه‌گر رد پای کربن محاسبه کنید. این آسان‌ترین راه برای اندازه گیری تأثیر خودتان روی محیط زیست است. وب سایت‌های مختلفی وجود دارد که محاسبه‌گر‌های آنلاین و رایگان ارائه می‌کند. وب سایت‌هایی مانند carbonfootprint.com دارای آزمون‌های رد پای کربن است.
متوسط رد پای کربن یک نفر شامل انتشار دی اکسید کربن از خودرو، خانه و سفر‌های هوایی و هر چیزی که استفاده می‌کند و در انتشار دی اکسید کربن نقش دارد است. رد پای کربن معمولاً به صورت تُن دی اکسید کربن بیان می‌شود. مطابق آخرین گزارشات، یک شهروند آمریکایی به طور متوسط حدود 28 تُن گاز‌های گلخانه‌ای در یک سال تولید می‌کند که عمدتاً ناشی از حمل و نقل و مصرف انرژی در خانه است.

image

راه‌های کاهش رد پای کربن

نوع حمل و نقلی که هر روز استفاده می‌کنید به طور مستقیم محیط زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای طی کردن مسیر‌های کوتاه، مطلقاً نیازی به استفاده از وسیله نقلیه نیست. پیاده روی یا استفاده از دوچرخه نه تنها رد پای کربن را کاهش می‌دهد بلکه همچنین برای سلامت شما نیز مفید است. هر جا که ممکن است از وسیایل نقلیه عمومی استفاده کند. به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از اتوبوس استفاده کند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن است. خودروی خود را به طور منظم سرویس کنید. سوخت، روغن و فیلتر‌های هوا را بررسی کنید و آن‌ها را در صورت لزوم تعویض کنید. باد تایر‌ها باید تنظیم باشد زیرا، تنظیم نبودن باد تایر‌ها باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. رعایت عادات رانندگی بهتر مانند گاز دادن آرام، رانندگی با سرعت مجاز و حفظ سرعت پایدار می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش انتشار دی اکسید کربن داشته باشد.
انتشار دی اکسید کربن ناشی از استفاده از الکتریسیته را می‌توان با استفاده کردن از لوازم کم مصرف کنترل کرد. لامپ‌های کم مصرف انرژی کمتری مصرف می‌کند پس، استفاده از لامپ‌های کم مصرف می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌ها کمک کند. مشاهده شده است که نیاز انرژی لوازم خانگی خاصی با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، عملکرد لوازمی مانند یخچال با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و مصرف انرژی بالا می‌رود. تعویض فیلتر‌های هوا تهویه کننده هوا و هیتر‌ها هر سه ماه یکبار می‌تواند به محیط زیست کمک کند. لوازم الکترونیکی مانند رایانه و تلویزیون حتی بعد از خاموش شدن نیز انرژی مصرف کند. بهتر است در صورت عدم استفاده آن‌ها را از پریز بکشید. استفاده از محصولات با منبع انرژی تجدیدپذیر مانند هیتر‌های خورشیدی نیز می‌تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش رد پای کربن کمک کند.
بازیافت نیز می‌تواند به کاهش رد پای کربن کمک کند. با بازیافت موادی مانند فلزات و کاغذ می‌توان رد پای کربن را کاهش داد. برخی ضایعات تولید شده در خانه‌ها را می‌توان بازیافت کرد.
شما باید کودکان خود را به انجام فعالیت‌هایی که به محیط زیست کمک می‌کند تشویق کنید. فعالیت‌های دوستدار محیط زیست مانند کاشتن درخت می‌تواند به داشتن محیط زیستی تمیز‌تر و مکانی بهتر برای زندگی کمک کند. می‌توانید به کودکان خود بگویید یک باغچه کوچک درست کنند که کار زیاد دشواری نیست. سفر‌ها و رویداد‌های علمی که برای آن‌ها درباره محیط زیست ما آموزنده است نیز می‌تواند باعث شود درک کنند چرا باید از محیط زیست مراقبت کنیم.
استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تأثیر انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست باید جزء اولویت‌های همه ما باشد به طوریکه نسل ما و نسل‌های بعدی بتوانند زندگی سالم داشته باشند.

منبع: www.rasekhoon.net