نحوه جذب گرده افشان ها

مدت زمان مطالعه : حدود 7 دقیقه 

  • تماشای زنبورهای کوچک، پروانه های زیبا با بال های رنگارنگ و مرغ مگس خوار دوست داشتنی، هنگام پرواز لا به لای گل های باغ، بسیار جذاب و سرگرم کننده است و هر بیننده ای را به وجد می آورد؛ اما فایده ی پرواز این گرده افشان ها، بسیار فراتر تر از ایجاد سرگرمی و تفریح است.
  • آنها در واقع به شکوفایی و باردهی گیاهان کمک می کنند. خیار موجود در سالاد، توت موجود در ماست، و سیب در پای شما، هیچ یک بدون کار گرده افشان ها، وجود نداشتند. وقتی مقدمات خوش آمد گویی به این موجودات پرسود و حیاتی را در باغ خود فراهم کنید، با کمال میل، حیاط شما را به خانه خود تبدیل خواهند کرد.
  • برای شروع ایجاد یک باغ سرسبز با گرده افشانی مناسب، باید از یک خاک با کیفیت و عالی استفاده کنید و محیطی را فراهم کنید که برای ریشه گیاهان، مناسب باشد. روی بستر خود از یک لایه خاک که مناسب رشد گل های باغ است، بریزید، و یا داخل گلدان خود را با مخلوط خاک گلدان پر کنید. اگر در باغ خود، فضایی جداگانه برای کاشت گیاهان جذب کننده ی گرده افشان ها ندارید، می توانید به سادگی این گیاهان را در میان سبزیجات خود بکارید.
  • اکنون زمان آن فرا رسیده که دست بکار شوید! این ۸ نکته ساده را دنبال کنید تا حیاط شما، به بهشتی برای گرده افشان تبدیل شود.

image

چند نمونه گیاه خاص برای جذب گرده افشان:

کاشت گیاهان بصورت مخلوط در کنار هم:

  • انواع مختلف گرده افشان ها، جذب رنگ های مختلفی می شوند. زنبورهای عسل جذب گل هایی به رنگ آبی، زرد، سفید و بنفش می شوند، در حالی که مرغ مگس خوار، شکوفه هایی با رنگ قرمز را ترجیح می دهد. پروانه ها نیز جذب رنگ قرمز و بنفش می شوند. حیاط خانه خود را با رنگین کمانی از گلهای رنگارنگ پر کنید و ترجیحاً گیاهانی را انتخاب کنید که در زمان های مختلفی شکوفا شوند، تا در تمام طول سال، بتوانید از زیبایی هایشان لذت ببرید.

کاشت گیاهان در دسته های بزرگ:

  • بسیاری از گرده افشان ها نزدیک بین هستند، بنابراین یافتن گل برای آنها، زمانی که در دسته های بزرگ باشند، راحت تر است. گیاهان خود را در گروه های ۳ تا ۵ تایی دسته بندی کرده و در کنار هم بکارید، تا روش کاشت طبیعت را شبیه سازی کرده و گرده افشان های بیشتری جذب باغ شما شوند.

فراهم کردن آب برای گرده افشان ها:

  • مانند هر موجود زنده دیگری، گرده افشان ها نیز برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. ایجاد یک وان آب کوچک، یک چشمه و یا حوضچه برای آنها در باغ، به جذب گرده افشان های بیشتر، کمک شایانی خواهد کرد.

فراهم کردن سرپناه برای گرده افشان ها:

  • گرده افشان ها، به مکان هایی برای پنهان شدن، و یا نگهداری از کودکان خود نیاز دارند. فضاهایی مانند پرچین، توده کمپوست، یک درخت قطع شده، بین چمن ها یا حتی یک توده خاک، بدین منظور مناسب خواهد بود. حتماً در نزدیکی باغ خود، چنین فضاهایی را برای گرده افشان ها پیش بینی نمایید.

کاشت درخت در باغ:

  • کاشت انواع درختان و درختچه ها را نیز در باغ خود امتحان کنید. یک درخت افرا یا درخت سیب، به معنای واقعی کلمه، گرده افشان ها را جذب می کند. بوته هایی مانند بداغ جنگلی (viburnum)، دم موشی (Butterfly bush)، اسپیره (spirea) و summersweet، با گل های شهد دار بی نظیر خود، هر نوع گرده افشانی را جذب خواهند کرد.

گنجاندن چند گیاه بومی منطقه در باغ:

  • حداقل چند نوع گیاه بومی (مثلا گیاهان بومیِ ایالات متحده) را در باغ خود بکارید، زیرا این گیاهان، نسبت به انواع گیاهان وارداتی، کمتر در معرض آفات و بیماری ها هستند. بعضی از انواع گیاهان بومیِ ایالات متحده عبارتند از: گل لیاتریس بلند (tall liatris)، سرخارگل بنفش (purple coneflower)، استبرق باتلاقی (swamp milkweed)، گل اشرفی (coreopsis)، مانزانیتا (manzanita) و خشخاش کالیفرنیا (California poppy). برای آگاهی از انواع گیاهان بومی منطقه خود، با سازمان تشکل‌های بخش کشاورزی تماس بگیرید و یا از انجمن Xerces برای دریافت لیست گیاهان بومی منطقه خود، بازدید نمایید.

کمک به شکوفایی گیاهان:

  • پس از اتمام برداشت گیاهان و سبزیجات مورد علاقه خود، به آنها اجازه شکوفا شدن دهید. گرده افشان ها جذب شکوفه ها خواهند شد. زنبورهای عسل، علاقه خاصی به نعناع، پونه کوهی، ریحان، شوید، رازیانه و گل های رزماری دارند، پس آنها را خوشحال کنید!

نکته مفید: ایجاد باغ خود را بجای کاشت بذر، با کاشت نهال شروع کنید.

image

استفاده از از آفت کش ها:

اگر نیاز است تا در باغ خود از سموم دفع آفات استفاده کنید، این کار را با احتیاط انجام دهید. حشراتی مانند کفشدوزک و زنبورها، برای باغ بسیار پرسود هستند. اگر مجبور به استفاده از سموم دفع آفات هستید، در مواقعی که زنبورهای عسل فعال نیستند (مانند اوایل شب) سم پاشی کنید. همچنین در زمان شکوفایی گل ها، از این سموم استفاده نکنید. حتماً تمامی دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

از این گیاهان برای جذب گرده افشان ها استفاده کنید:

  • آیا به دنبال جذب یک گونه گرده افشان خاص هستید؟ کاشت تنها چند نمونه از این گلها را در باغ خود بگنجانید.

گل هایی که پروانه ها را به خود جلب می کنند:

  • مریم گلی (Salvia coccinea) ، آفتابگردان مکزیکی، بومادران (yarrow)، علف پروانه (butterfly weed)، لیاتریس (معروف به ستاره درخشان) و دم موشی (Butterfly bush).

گل هایی که مرغ مگس خوار را به خود جلب می کنند:

  • پنستون (معروف به زبان ریش) (Penstemon)، پیچ امین‌الدوله (honeysuckle)، گل سوسن (معروف به پوکر داغ قرمز)، مریم گلی (انواع مختلف آن)، نعناع مرغ مگس خوار (hummingbird mint) و پیچ اناری (trumpet vine).

گل هایی که زنبورها را به خود جلب می کنند:

  • بادرنجبویه (Bee balm)، سرخارگل بنفش (purple coneflower)، شوید، نعناع، آفتابگردان و علف های گوشتی جوت پیه (Joe-Pye weed).

منبع: www.poponik.com