کاغذی از جنس سنگ نه از چوب درختان

مدت زمان مطالعه : حدود 10 دقیقه 

کاغذ سنگ چیست؟

کاغذ سنگ (Stone Paper) محصولی همانند کاغذ معمولی است با قابلیت هایی کاملاً مشابه که اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط کمپانی لانگ منگ تکنولوژی (TLM) ابداع و به بازار دنیا عرضه شد.ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع از کاغذ پودر سنگ ( کربنات کلسیم) می باشد. در تولید کاغذ سنگی هیچ درختی بریده نمی شود و قطره آبی هدر نمی رود از این رو به این نوع کاغذ، کاغذ دوستدار محیط زیست نیز گفته می شود.

پودر سنگ، از ضایعات کارخانه های سنگ و از معادن سنگی تامین میگردد که دارای فراوانی بسیار بوده و محصول نهایی در پایان مسیر بقاء خود نیز بازگشت پذیر به طبیعت است.

مزایای کاغذ های سنگی

از مزایای کاغذ سنگی میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • در برابر پارگی مقاوم است و به راحتی کاغذ معمولی پاره نمی شود.
  • در برابر آتش گرفتن نیز مقاوم بوده و به کندی آتش می گیرد.
  • در برابر آب و رطوبت مقاوم است و مثل عایق عمل می نماید.
  • در برابر حشرات مقاوم است و حشرات نمی توانند به آن صدمه بزنند.
  • چاپ پذیری بسیار بالایی دارد.
  • بسیار نرم و لطیف بوده و در امور چاپی و تبلیغی لوکس مناسب است.
  • تنوع مصرفی بسیار داشته و مثل کاغذ معمولی در اغلب حوزه ها قابل مصرف است.
  • ۱۰۰% دوستدار طبیعت می باشد.

در کنار موارد فوق می توان به سایر مزایای آن نیز اشاره داشت:

  • دانه دار نبودن بافت کاغذ از سنگ آهک باعث شده که سطح آن نسبت به سطح کاغذ معمولی نرم تر و مسطح تر باشد و نیازی به خدمات تکمیلی چاپ مثل روکش سلفون و یا لمینت نداشته باشد.
  • منبع اصلی مواد اولیه آن پسماند معادن و یا سنگ بری‌های سنگ مرمر است که آسیاب شده و به پودر سنگ تبدیل می‌گردد. در تولید کاغذ از سنگ از آب، اسید، سفید کننده‌ها یا سفید کننده‌های نوری که عمدتاً جزو آلاینده های محیط زیست هستند نیز استفاده نمی‌گردد.
    این کاغذ محصولی است که کمترین آثار سوء را بر روی سیاره زمین دارد. تولید کاغذ سنگ یک فرآیند دوستدار محیط زیست می باشد که در این فرآیند از آب استفاده نشده و هیچ گونه آلودگی هوا را هم در پی نخواهد داشت.
  • کاغذ سنگی می‌تواند در دستگاه‌های چاپ با مرکب جامد همچون افست، لترپرس و فلکسو استفاده گردد با این حال در پرینترهای لیزری حرارت بالا، به خوبی جوابگو نیست.
  • دارا بودن قابلیت هایی نظیر مقاومت در برابر پارگی، عایق در برابر آب، دفع چربی، قابلیت نوشتن بر روی کاغذ سنگ در زیر آب، مقاومت در برابر آتش گرفتن و شعله ور شدن، قابلیت شتسشوی کاغذ سنگ، قابلیت بازیافت در برابر اشعه نور خورشید و بسیاری از ویژگی های دیگر. کاغذ سنگی نه تنها یک محصول جایگزین بلکه در برخی از صنایع آنرا در جایگاه بالاتری نسبت به سایر کاغذ های مرسوم و یا فیلم های پلیمری قرارداده است.

image

کاغذ سنگ چگونه تولید می شود؟

کاغذ از سنگ آهک ترکیبی است از پودر سنگ آهک یا همان کربنات کلسیم به انضمام درصدی از پلی اتیلن با چگالی بالا(HDPE) و مقادیر ناچیزی از رزین های غیر سمی که طی چند مرحله با یکدیگر مخلوط شده و تشکیل دانه های گرانول اولیه تولید کاغذ سنگ را می دهند. پس از تولید گرانول ها وارد مرحله نورد شده و به شکل ورقه های نازک درآمده و در نهایت با کوتینگ مخصوص سطح بسیار صاف و مخملی را بوجود می آورند که آنرا مناسب جهت انواع فرآیند های چاپ و پس از چاپ می نماید. به روز ترین قیمت کاغذ سنگی در سایت شرکت بازرگانی اطلس ایرانیان موجود می باشد .

راهنمای چاپ کاغذ سنگ

چاپ کاغذ از سنگ آهک را به‌راحتی می‌توان با استفاده از شیوه‌ها و دستگاه‌های چاپ رایج انجام داد. به‌علاوه اینکه این کاغذ خواص ضد آب بودن را مانند کاغذهای مصنوعی دارا هستند. لطفاً توجه داشته باشید که موارد زیر تنها یک راهنمایی است و با توجه به این نکته که تنظیمات میان دستگاه‌های چاپ مختلف و اپراتورها، می‌تواند متفاوت باشد سعی و خطا در دستیابی به یک کیفیت قابل قبول حتما توسط اپراتور دستگاه چاپ می بایست صورت پذیرد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه راهنمای چاپ کاغذ سنگ مراجعه نمایید

چاپ بر روی کاغذ های RPD , RBD

  • مرکب عادی و مرکب با پایه گیاهی برای چاپ روی کاغذهای RPD و RBD مناسب هستند.
  • سرعت چاپ برای رنگ‌های تیره/یکدست، ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ صفحه در ساعت و بیش از ۹۰۰۰ صفحه برای رنگ‌های روشن‌تر است.
  • تغذیه/فید آب روی ۲۱ و نسبت ۱۱۵ تنظیم شود.
  • تغذیه مرکب بر روی ۴۰ و نسبت ۱۱۶ تنظیم شود.
  • پودر خشک‌کننده، بسته به نوع کار در سطح ۴ تا ۶ تنظیم شود.
  • سطح RPD و RBD بلافاصله پس از چاپ خشک می‌شود.
  • برای خشک شدن کامل RPD و RBD و آمادگی برای انجام عملیات های پس از چاپ و چاپ‌های بیشتر، لطفاً در حدود ۱ ساعت پس از چاپ رنگ روشن یا ۶ ساعت پس از چاپ رنگ تیره منتظر بمانید.
  • هنگام انباشتن و بر روی‌هم قرار دادن کاغذ چاپ‌شده، لطفاً صفحات جداکننده (میانی) موردنیاز را در جای خود قرار بدهید و یا از انباشتن تعداد زیاد کاغذ سنگ چاپ شده برروی یکدیگر خودداری نمایید.
  • برای به حداقل رساندن ایستایی مرکب روی کاغذ، لطفاً حداقل ۴۰ درصد رطوبت نسبی را حفظ کنید. تجهیزات ضد استاتیک نظیر یونیت‌های یونیزه کننده هوا در فیدر و یا تحویل ترجیح داده می‌شود اما لازم و ضروری نیست.
  • لطفاً در هنگامی‌که چاپ با کیفیت بالاتر موردنیاز است، چهار طرف کاغذ را تمیز کنید.

انواع کاغذ سنگ

مواد اصلی تشکیل دهنده کاغذ سنگ ، کربنات کلسیم می باشد که تا ۸۰% کاغذ سنگ را شامل می گردد که همگی از معادن کثیری که بطور طبیعی و فراوان در طبیعت موجود می باشد تامین می گردد. ماده اصلی دیگر بکار رفته در ترکیب کاغذ سنگی پلی اتیلن سنگین می باشد. با توجه به تغییر در درصد مواد تشکیل دهنده، دانسیته و نوع کاربرد در صنایع مختلف در حال حاضر کاغذ سنگ به چهار گروه کلی تقسیم می گردد:

  • کاغذ سنگ نوع SP
  • کاغذ سنگ نوع RP
  • کاغذ سنگ نوع RB
  • کاغذ سنگ نوع ST

هر کدام از گروه های فوق کاربری خاص خود را دارا میباشند. در حوزه کاغذ های سنتی تقسیم بندی بر اساس “گرماژ” می باشد ولی در حوزه کاغذ سنگ بر اساس “ضخامت”( میکرون) می باشد و ضریب دانسیته در این میان برای کاغذ سنگ درگریدهای مختلف متفاوت می باشد. بطور مثال در گرید SP دانسیته ۱ می باشد و در گریدST و RB دانسیته ۱٫۵ می باشد و در گرید RP دانسیته ۱٫۲ می باشد.

البته لازم به توضیح است در حال حاضر تلاشهایی در در کارخانه در حال انجام است که با حفظ کیفیت کاغذ سنگی دانسیته تمامی گریدها تقلیل پیدا کند. حتی در مواردی کارشناسان مربوطه در کارخانه موفق شده اند کاغذ سنگ با دانسیته ۰٫۸ تولید کنند که برای مصارف حوزه نشر بسیار مناسب می باشد. برای خرید کاغذ سنگی با کیفیت و استعلام قیمت کاغذ سنگی می توانید به شرکت بازرگانی اطلس ایرانیان مراجعه نمایید.

انواع محصولات کاغذ سنگ

  • کاغذ سنگ نوع SP
    کاغذ سنگ سری SP برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی مناسب می باشد. کاغذ سنگ سری SP یک جایگزین مناسب برای فیلم های مات PVC، PP، PE و PET است. این کاغذ ۱۰۰٪ دوستدار طبیعت بوده (بدون قطع درخت، بدون سفید کننده، بدون اسید، عدم حضور پایه قوی و صرفه جویی در آب) و یک فرآیند انقلابی در تولید کاغذ که مواد ایمن و سازگار و مناسب با محیط زیست را برای بسیاری از کاربردهای مختلف فراهم می نماید.
    کاغذ سنگ سری SP برای انواع چاپ فلکسو و روتاری مناسب می باشد. کاغذ سنگ سری SP برای دستگاههای کپی ، پرینتر های لیزری و چاپگرهای تونردار مناسب نمی باشد.
  • کاغذ سنگ نوع ST
    کاغذ سنگ نوع ST یا کاغذ ترموفرمینگ است که بهترین گزینه برای جایگزینی مقواهای پلاستیکی و انواع کاغذ های شکل پذیر حرارتی است.این نوع از کاغذ سنگ بیشتر برای کاربردهای حرارتی مناسب می باشد( شکل دادن به کاغذ با استفاده از قالب). هدف از تولید و ارائه این محصول جایگزینی ورقه های پلیمری سخت همانند PET و PVC در صنایع مشابه می باشد.
  • کاغذ سنگ نوع RP

    کاغذ سنگ نوع RP راه حلی مناسب برای جایگزینی با کاغذ پالپ سنتی (کاغذ خمیری یا همان سلولزی) است. کاغذ از سنگ آهک سری RP کاغذی نازک، انعطاف پذیر، قابل نوشتن و دارای رنگ سفید طبیعی و بسیار مناسب برای امور چاپ و نشر می باشد. این کاغذ دوستدار طبیعت (بدون قطع درختان) تولید شده و فاقد اسید سفید کننده و پایه قوی بوده و موجب صرفه جویی در مصرف آب می گردد. یک فرآیند تولیدی انقلابی که مواد سازگار و دوستدار محیط زیست و مناسب را برای کاربردهای مختلف مهیا می سازد.

  • کاغذ سنگ نوع RB

    راه حلی مناسب برای جایگزینی مقواهای کاغذی و مقواهای پلاستیکی است. کاغذ سنگی سری RB کاغذی ضخیم، محکم، دارای رنگ سفید طبیعی و بسیار مناسب برای امور نوشتاری و چاپ تجاری می باشد. این کاغذ دوستدار طبیعت (بدون قطع درختان) تولید شده و فاقد اسید سفید کننده و پایه قوی بوده و همچنین فرآیند تولید آن موجب صرفه جویی در مصرف آب می گردد.

منبع: www.atlastradeco.com