لایم‌کوآت چیست و چه خواصی دارد؟

مدت زمان مطالعه : حدود 7 دقیقه 

اطلاعات کلی

لیمو ترش لایم کوات (Limequat) که به فارسی آن را تپورنج می نامند، میوه ای است که از پیوند بین کی لایم (key Lime) و کامکوات (Kamquat) توسط واتر تنیسون در سال 1909 به دست آمده است. این گونه، درختی متراکم، کوچک و بسیار پر محصول است که حتی در سال های اولیه کاشت آن، محصولاتش زیاد می باشد. میوه آن کوچک، بیضوی، به رنگ زرد مایل به سبز، به شدت اسیدی و دارای تخم می باشد. لایم کوات را می توان در فضای درونی یا بیرونی خانه و حتی در گلدان کاشت. دمای ایده آل برای نگهداری این گونه، بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است که البته می تواند تا ۴۵ درجه سانتیگراد هم از خود مقاومت نشان دهد. این میوه در کشورهای ژاپن، مالزی، اسپانیا، آفریقای جنوبی انگلستان و آمریکا کشت شده و در فصل پاییز و زمستان قابل تهیه است.

نحوه عملکرد

میوه این گیاه شامل شکر، پلی ساکاریدها، اسیدهای آلی، لیپیدها، کاروتینوئیدها، ویتامین های A، B1، B2، B3، بیوفلاونوئیدها، لیمونوئیدها(تلخ مزه)، لیمونن(۷۰%)، ژرانیل استات، لینالیل استات می باشد. همچنین لیمو دارای مقدار زیادی ویتامین C در حدود دو برابر پرتقال و پتاسیم و کلسیم است.

image

موارد استفاده و اثربخشی

  • به طور کلی لیموها به خاطر اثرات هیدروفیلیک ها به عنوان حجیم کننده محتویات دستگاه گوارش عمل می کنند و لذا می توانند در درمان اسهال و استفراغ مفید باشند. این میوه به خاطر اثرات و ارزش تغذیه ای آن مورد توجه می باشد. ویتامین C این میوه برای حفظ قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بهبود زخم ها لازم است و نیز این ترکیب تشکیل نیتروز آمین های سرطان زا را پس از مصرف نیترات ها و نیتریت ها بی اثر می نماید.
  • اسانس لیمو دارای اثرات ضدباکتری و ضدعفونی کننده و نیز مهار کننده رشد قارچ آسپرژیلوس می باشد و از آن برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و سطوح آلوده به ویروس هاری استفاده می شود.
  • محتوای پتاسیم این میوه برای جبران کمبود پتاسیمی که بواسطه مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون (مانند اناپریل و کاپتوپریل) در بعضی بیماران ایجاد می شود، مفید می باشد. همچنین مقدار زیاد پتاسیم در لیمو موجب سلامتی قلب، مغز و سیستم های عصبی بدن می شود.
  • پکتین موجود در این میوه کلسترول خون را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی کمک کند. بیوفلاونوئید های موجود در لیمو، استحکام دیواره داخلی عروق شامل مویرگ ها و وریدها را افزایش می دهند و می توانند در درمان واریس سیاهرگ ها، کبود شدگی ها و خونریزی لثه موثر باشند. لیمو (علی رغم اسیدیته آن) در بدن به عنوان قلیا عمل می کند و لذا در شرایطی مانند روماتیسم و نقرس می تواند مفید باشد . این میوه در درمان عفونت ها، تب ها، سرماخوردگی، گلودرد، التهاب لثه و به عنوان تقویت کننده کبد و لوزالمعده استفاده می شود. در واقع آب لیمو به مقدار زیاد باسیل های وبا، تیفوئید و اسهال خونی را نابود می کند. خوردن ۵-۸ عدد لیمو ترش روزانه در رماتیسم،سیاتیک،نقرس، تصلب شرائین، چاقی و درد کلیه موثر است.
  • آبلیمو سم های جمع شده در کبد را از بین می برد و در نتیجه به پوست طراوت می بخشد، جوش پوست صورت را از بین می برد و بطور کلی برای بیماری های جلدی مفید است. ولی باید توجه داشت که کبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد. آب لیمو باعث جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که سنگ های با منشا اوره و اورات پروتئینی موجود در کلیه عده ای بیمار پس از مصرف روزانه دو لیموترش برطرف شده و استفاده از این روش برای پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه موثر می باشد.
  • آب لیمو بزاق را زیاد می کند و چون بزاق دارای اثر ضدعفونی کنندگی است میکروب های دهان را ازبین می برد.
  • آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را كاهش مي دهد. عصاره حاصل از آبگيري يك ليموي تازه را حدود ۱۰ دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور كامل بشوئيد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يك ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود.
  • تخم یا دانه ی لیموترش اثر ضد تب،ضد سم و ضد کرم دارد. برای هر یک از این موارد باید تخم(دانه) لیموترش را گرفته، ابتدا پوست سفیدی که در خارج آن است جدا می کنند و سپس بر حسب سن و وزن بیمار به مقدار ۴ تا ۸ گرم از مغز تخم لیمو با مقداری آب گرم تناول کنند.

عوارض جانبی و ایمنی

اطلاعاتی در این زمینه در دست نیست.

موارد احتیاط و هشدارهای ویژه

از آنجا که این گونه، میوه ای پیوندی است، هنوز اطلاعات و گزارشات دقیقی پیرامون تاثیرات آن و نیز موارد احتیاط مصرف آن، وجود ندارد.

تداخل دارویی

تاکنون هیچ اطلاعاتی در رابطه با تداخل دارویی لایم کوات وجود ندارد.

مقدار مصرف مجاز

میزان مصرف مناسب لایم کوات به عنوان دارو، به عوامل متعددی از جمله سن مصرف کننده، وضعیت سلامتی و موارد دیگر، بستگی دارد. یادآور می شود که استفاده از محصولات گیاهی، همیشه بی خطر نبوده و مقدار مصرف آن حائز اهمیت است. لذا بهتر است بروشور محصولات، مورد مطالعه قرارگرفته و قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

منبع: www.sinsa.ir