میوه پاپایا و خواص آن – محصول جدید بوستان پیگیر

مدت زمان مطالعه : حدود 12 دقیقه 

پاپایا کاریکا یا خربزه درختی از دسته میوه جات گرمسیری دارای رنگ نارنجی است که در کنترل فشار خون، رفع بیماری های پوستی، پیشگیری از ابتلا به سرطان ها و کنترل وزن مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، کاربرد، طرز استفاده، عوارض، مضرات و ارزش غذایی پاپایا مفید است.
میوه پاپایا کاریکا یک میوه سازگار است که در همه فصول سال رشد می‌کند و در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد. خاصیت بسیار این گیاه باعث شده است که محبوبیت بیشتری در این سال‌های اخیر پیدا کند. پاپایا دارای ویتامین سی بسیاری است و برای سلامت پوست انسان‌ها کاربرد فراوانی دارد. این میوه به خربزه درختی نیز مشهور است که برای کنترل دیابت مصرف آن توصیه می‌شود.

image

پاپایا کاریکا چیست؟

پاپایا کاریکا یک میوه گرمسیری است که در همه فصل‌ها می‌توان آن را پیدا کرد. این میوه شبیه به خربزه است به همین خاطر به خربزه درختی نیز شهرت دارد. پاپایا دارای رنگ نارنجی و تخمه‌های مشکی است. این میوه از آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک به دست آمده اما با این وجود در سرتاسر جهان این میوه یافت می‌شود. در سال‌های اخیر میزان محبوبیت برای مصرف این میوه افزایش یافته است.

ارزش غذایی میوه پاپایا

پاپایا دارای فیبر بسیار زیادی است و به این خاطر در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و همچنین پیشگیری از ابتلاء به انواع سرطان‌ها می‌تواند مؤثر عمل کند. این میوه گرمسیری سرشار از ویتامین A، ویتامین C، فسفر، آهن، پتاسیم، منگنز، پتاسیم، بیوفلاونیدند و منیزیم است. بنابراین می‌توان گفت که پاپایا در کنترل دیابت، افزایش ایمنی بدن، رفع زخم‌ها، رفع چین و چروک‌های صورت، دفع سموم، پیشگیری از سرطان‌ها، تقویت بینایی، بهبود عملکرد قلب، کاهش استرس، رفع آکنه ها و کنترل کردن شوره سر می‌توانند مؤثر عمل کنند.

image

خواص میوه پاپایا چیست؟

پاپایا مانند دیگر میوه‌ها دارای خاصیت بسیاری است. خاصیت‌های این میوه را می‌توان در سه دسته سلامتی بدن انسان، سلامتی پوست و سلامتی مو بررسی کرد.

خواص پاپایا برای سلامتی بدن انسان

میوه پاپایا کاریکا یک میوه پر خاصیت گرمسیری است. افزایش پلاکت‌های خونی، درمان دردهای قاعدگی، فعال کردن هورمون‌های رشد، بازسازی بافت‌های ماهیچه‌ای، درمان عفونت‌های قارچی، درمان اختلالات گلو، جلوگیری از ورم مفاصل، افزایش سلامت قلب و درمان زخم‌ها از خواص مؤثر میوه پاپایا است.

درمان نقرس با مصرف خربزه درختی یا پاپایا

نقرس بیماری ایجاد کننده التهابات در مفاصل است. این بیماری با افزایش اجتماع اسید اوریک در خون انسان ایجاد می‌شود. علاوه بر آن مصرف بسیار گوشت می‌تواند به ابتلاء به بیماری نقرس منجر شود. پاپایا دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند در درمان این بیماری کمک کند.

کاهش التهابات ریوی با پاپایا

ویتامین C یکی از مؤثرترین عملکرد را در کاهش التهابات دارد به همین دلیل به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند توصیه می‌شود با مصرف پاپایا که حاوی ویتامین سی فراوانی است به جلوگیری از التهابات ریوی خود کمک کنند. همچنین افرادی که به سرفه‌های مداوم گرفتار می‌شوند می‌توانند با مصرف یک لیوان از این میوه آن را کنترل کنند.

مصرف پاپایا مفید در پیشگیری از سرطان‌ها و افزایش ایمنی بدن

آنتی اکسیدان و فیبر یک ترکیب خوب برای پیشگیری از ابتلاء به انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند. این ترکیب ایمنی بدن انسان را افزایش می‌دهند و در درمان انواع سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا مؤثر اند.

درمان تهوع و کاهش استرس با مصرف پاپایا

یکی از ترکیب‌های ارزشمند میوه‌ها، ترکیب آب پاپایا با آناناس است. این ترکیب با افزایش ویتامین C، تهوع صبحگاهی را از بین می‌برد و بیماری‌های حرکتی را بهبود می بخشد. پاپایا یک میوه شیرین است که دارای آنزیم‌های فعالی در ذخیره سازی انرژی بوده که جریان خون را هم تنظیم می‌کند بنابراین در کاهش استرس افراد مؤثر اند.

کاهش وزن و جلوگیری از سندروم روده تحریک پذیر با بهبود فرایند هضم

پاپایا یکی از ایده آل ترین مواد غذایی برای لاغری و کاهش وزن محسوب می‌شود که با ایجاد احساس سیری در فرد به پاکسازی بدن کمک می‌کند و منجر به کاهش وزن در افراد می‌شود همچنین فیبر بالای این میوه به فرایند هضم و بهبود عملکرد گوارشی کمک می‌کند و فرد را از ابتلاء به سندروم روده تحریک پذیر نجات می‌دهد.

پاپایا افزایش دهنده شیر مادران پس از بارداری

یکی از رژیم غذایی‌های رایج برای مادران پس از بارداری استفاده از پاپایا است. این میوه به دلیل آنزیم‌های موجود، شیر مادر را افزایش می‌دهد و به بهبود تغذیه نوزادان کمک می‌کند.

خواص میوه پاپایا برای پوست

میوه پاپایا از دسته میوه‌هایی است که تأثیر شگرفی بر پوست انسان دارد. از خواص این میوه در عملکرد پوست می‌توان به درمان ملاسما (لک)، بواسیر، اگزماها، بهبود بیماری پسوزیاریس، کاهش تیرگی چشم، مرطوب کنندگی پوست و کاهش چین و چروک اشاره کرد.

درمان لک و پیسی با مصرف میوه پاپایا

کله‌های سفیدی که روی سطح پوست ظاهر می‌شوند پیسی نام دارند. برای رفع این لکه‌ها باید مقداری از پاپایای رسیده را روی لکه‌ها بمالید تا رنگ طبیعی پوست برگردد. آب پاپایا نیز برای این امر مفید است.

درمان جوش‌ها و آکنه با پاپایا کاریکا

استفاده از میوه پاپایا به عنوان ماسک می‌تواند التهابات جوشی و درد ناشی از آکنه را بهبود ببخشد. آنزیم موجود در این میوه از چین و چروک‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

خواص پاپایا برای مو

استفاده از پاپایا در موها این روزها رواج بیشتری پیدا کرده است. این میوه یک نرم کننده طبیعی برای موی انسان‌ها به شمار می‌آید و می‌تواند شوره سر را در افراد کنترل کند. این میوه به دلیل دارا بودن اسید فولیک کافی، تحریک کننده مناسبی برای رشد مو محسوب می‌شود.

کاربرد میوه پاپایا کاریکا

پاپایا یک میوه مفید برای درمان لکه‌های موجود روی پوست صورت به حساب می‌آید. استفاده از این میوه به عنوان ماسک مو و پوست یکی از اساسی‌ترین کاربردهای پاپایا است.

عوارض و مضرات مصرف بیش از اندازه میوه پاپایا

با اینکه فواید استفاده از میوه پاپایا بسیار زیاد است اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند برای گروهی از انسان‌ها ایجاد بیماری کند. شیره بالای این گیاه می‌تواند برای جنین سمی باشد بنابراین بهتر است که مادران باردار از خوردن این میوه خودداری کنند. همچنین افراد مبتلا به بیماری آلرژی بهتر است از خوردن این میوه آلرژی زا خودداری کنند. علاوه بر آن پاپایا قند خون را کاهش می‌دهد پس بهتر است افرادی که مبتلا به افت قند هستند از خوردن این میوه خودداری کنند. مصرف این میوه برای افرادی که از داروهای انعقاد خون استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود. بهتر است افراد از خوردن دانه‌های سیاه پاپایا به دلیل سمی بودن آن پرهیز کنند.

منبع: www.imna.ir