بیوتین ویتامین معجزه گر

گرداورنده : واحد تحقیق و توسعه شرکت پیگیر

مدت زمان مطالعه : حدود 6 دقیقه

  • بیوتین یکی از ویتامین های گروه B و محلول در آب است . دریافت این ویتامین به سلامت پوست ، مو و ناخن کمک می کند. همانطور که میدانید ویتامین ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. کمبود ویتامین ها نشانه هایی دارد و در صورت عدم جبران ، عوارضی جدی بر سلامت بدن دارد. بیوتین یکی از آن هاست که هم به صورت قرص بیوتین و هم در بعضی از مواد غذائی وجود دارد. اگر به سلامت پوست و موی خود اهمیت می دهید بهتر است مصرف این ویتامین را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • نقش بیوتین در بدن این ویتامین در مواد غذایی گوناگون ، هم به شکل بیوتین و هم به شکل نوعی ترکیب پروتئینی پیدا می شود . میزان دسترسی بدن به بیوتین و جذب آن از انواع غذاها متفاوت می باشد .
  • مصرف توأم بیوتین و کروم به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند. خصوصاً آن دسته از دیابتی هایی که قند خونشان با دارو به سختی کنترل می شود . بیوتین می تواند تا حدی گزگز شدن اندام ها ( اصطلاحاً سوزن سوزن شدن) در افراد دیابتی را بهبود بخشد . در مطالعاتی که انجام شده چنین به نظر می رسد که استفاده همزمان بیوتین و روی می تواند منجر به کاهش ریزش مو شود.
  • در واقع دریافت کافی این ویتامین به سلامت پوست ، مو و ناخن کمک می کند ، به گونه ای که گاهی با مصرف قرص بیوتین بهبود مشخصی در سلامت آن ها ایجاد می گردد . پزشکان در بعضی از موارد ریزش مو از قرص بیوتین استـفاده می کنند . در مشکلاتی مثل التهاب روده ، روده تحریک پذیر و یا اسهال مزمن ، بنا به نظر پزشک متخصص می توان از قرص بیوتین استفاده کرد.
  • این ویتامین در حفظ سلامت بافت عضله ، مغز استخوان و سیستم عصبی نیز مؤثر می باشد . دریافت مقدار مناسب بیوتین به کنترل وزن بدن ، سلامت قلب و کاهش کلسترول خون کمک می کند . استفاده از قرص بیوتین می تواند میزان شکنندگی ناخن های دست و پا را در افرادی که ناخن شکننده دارند کاهش دهد.

نشانه های کمبود بیوتین در بدن :

  • از آنجائی که بیوتین به طور گسترده در اکثر مواد غذایی یافت می شود ، شاید بروز کمبود آن به ندرت مشاهده گردد ، با این حال نشانه های کمبود غالباً در کسانی که به مدت طولانی دچار سوء تغذیه بوده اند و یا بیمارانی که طی سال ها تحت تغذیه وریدی( تزریقی) می باشند و مبتلایان به اختلالات گوارشی یا سوءجذب مشاهده می شود .
  • علائمی مثل درماتیت ، خشکی پوست ، التهاب زبان ، خستگی ، افسردگی، درد در عضلات ، کم خونی ، نازک شدن و ریزش مو، کاهش رشد در نوزادان و کودکان و گزگز پاها و بازو ها ، از نشانه های کمبود بیوتین در بدن به شمار می روند .

image

توجه :
معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن را اغلب از روی علائم کمبود ، شناسایی می کنند .

منابع طبیعی تأمین کننده بیوتین در بدن :
بیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی ها وجود دارد . غلات سبوس دار ، نان سبوس دار، مرغ و تخم مرغ ، لبنیات ، آجیل و ماهی سالمون سرشار از بیوتین هستند .همچنین جگر ، قلوه ، شیر ، برنج قهوه ای ، حبوبات ، مغزها ( گردو ، بادام ، فندق و …) ، اسفناج ، براکلی ، گل کلم و … از منابع غنی و خوب بیوتین محسوب می شوند .
معمولاً یک تخم مرغ پخته 13 تا 25 میکرو گرم و هر 90 گرم جگر پخته حدود 27 تا 35 میکرو گرم بیوتین دارد.

تأثیرات فرآیند پخت بر بیوتین :
بیوتین در برابر حرارت ، نور و اکسیژن مقاوم است و در اثر نگهداری در یخچال و انبارش به راحتی از بین نمی رود و فرایند پخت موجب جذب راحتتر آن می شود البته باید توجه داشت که در شرایط اسیدی فرم بیوتین تغییر یافته و قابلیت جذب آن کاهش می یابد.