تولید تخم مرغ و گوشت مرغ با کیفیت، بدون مصرف آنتی بیوتیک

مدت زمان مطالعه : حدود 5 دقیقه

  • شواهد بسیار زیادی از تاثیر فلور میکروبی دستگاه گوارش روی زندگی همه جانوران منتشر شده است. هنگامی که توازن باکتریایی فلور میکروبی دستگاه گوارش بر هم می خورد، عوارضی مانند درد شکم و استرس های روانی پدیدار می شوند و روی کیفیت زندگی اثر منفی می گذارند. در جانورانی که عملکرد بالا (تولید) دارند پیامد بر هم خوردن توازن باکتریایی دستگاه گوارش این خواهد بود که به توان ژنتیکی خود در تولید نخواهد رسید.
  • آنتی بیوتیک های محرک رشد را به این سبب در خوراک جانوران اضافه می کردند که از شمار میکرو ارگانیزم های فرصت طلب، که در میکروفلور دستگاه گوارش به سر می برند، بکاهند یا آنها را کنترل کنند. اما خوراندن این آنتی بیوتیک ها از تنوع میکروب های میکروفلور سودمند و نیز فعالیت آنها کم می کرد.
  • بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد، در سال 2015 یک دهم جمعیت جهان (600 میلیون نفر) با خوردن خوراکی های آلوده بیمار شده اند که 430 هزار نفر آنها در اثر مسمومیت غذایی، درگذشته اند. از میان این عده، تلفات کودکان زیر 5 سال به 135000 کودک رسیده است.
  • باکتری هایی که بیشتر این مسمومیت ها را پیش آورده اند، «ای-کولای»، «سالمونلا» و «استافیلوکوکوس آئوروس» بوده اند.

image

  • تأثیر آنتی بیوتیک ها روی فلور میکروبی دستگاه گوارش به تازگی زمینه پژوهشی دقیق تر دانشمندان قرار گرفته است. این پژوهش ها نشان داده اند که آنتی بیوتیک ها نه تنها فلور میکروبی دستگاه گوارش را بر هم می زنند بلکه روی بروز ژن مرغ ها، روی فعالیت پروتئینی و روی کل فعالیت فلور میکروبی دستگاه گوارش اثر می گذارند.
  • تغییر ترکیب فلور میکروبی در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها، خطر فوری ایجاد عفونت را پیش می آورد و در دراز مدت روی کارکرد ایمونولوژیکی اثر منفی می گذارد.
  • پی بردن به این واقعیت ها این ضرورت را پیش می آورد که زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ یک برنامه قطعی و مشخص مدیریتی، تغذیه ای و سلامتی برای گله ها، بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها داشته باشند تا بتوانند گرفتاری های مرغ های تخمگذار و گوشتی را زیر کنترل درآورند.

راه های جایگزین

  • چندین راه جایگزین برای کنترل باکتری های بیماری زا در پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد. واکسن هایی که می توانند روی فعالیت برخی باکتری ها مانند سالمونلا اثر کنترل کننده داشته باشند. فرآورده هایی که می توانند به عنوان مواد ضد میکروبی به جیره مرغ ها اضافه شوند یا فرآورده هایی که می توانند روی اعضای درونی بدن تأثیر بگذارند، مانند پروبایوتیک ها، اسیدهای ارگانیک و پری بایوتیک ها.
  • هر یک از این فرآورده ها شیوه اثرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم خود برای تقویت فلور باکتریایی دستگاه گوارش، و پاسخ سیستم ایمنی دارند.

ایمنی در مرغداری آغاز می شود

  • ایمنی خوراک انسان، از مزارع دام و طیور آغاز می گردد. در مرغداری می توان در شرایط ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک ها، بیماری زاها را کنترل کرد.
  • به هر حال، این که تولیدکنندگان که نخستین حلقه این زنجیره تولید هستند، باید در آینده بتوانند بدون مصرف آنتی بیوتیک های محرک رشد، بیماری زاها را کنترل کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: نیکوتک