گزارش بازدید از نمایشگاه کشاورزی گروتک آنتالیا

مدت زمان مطالعه : حدود 7 دقیقه

نویسنده : آقای ایوب قربانی دهکردی ، دانشجوی دکتری باغبانی
مسئول بوستان پیگیر

نمایشگاه کشاورزی آنتالیا:

  • در شمال غربی کشورمان ایران همسایه ­ای وجود دارد که این روزها نام آن را در زمینه ­های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در رسانه­ ها زیاد می­شنویم.
  • ترکیه، کشور 82 میلیون نفری (طبق سرشماری سال 2018)، این همسایه قدیمی ایران که در بسیاری از حوزه­ های اقتصادی در حال پیشرفت می­باشد. توریسم، کشاورزی و صنعت از جمله بسترهای تحولات اقتصادی این کشور از حدود 20 سال گذشته تا به حال می­ باشند.
  • اگر از نظر سیاسی و رویکردی بخواهیم پیشرفت ترکیه را بررسی کنیم شاید سنگ ­بنای آن را بتوان خیلی قدیمی­تر دانست ولی در 20 سال گذشته بسیار هدفمندتر بوده است. ترکیه از جمله کشورهای منطقه و دنیا است که در طی سال های اخیر پیشرفت­ های فراوانی در زمینه کشاورزی داشته و دارد و شاید مهمترین استان کشاورزی آن بخصوص در زمینه گلخانه آنتالیا باشد.
  • بسیاری در ترکیه، آنتالیا را با آلمریای اسپانیا مقایسه می­کنند. این دو منطقه در دو گوشه دنیا شباهت­ های فراوانی از نظر آب و هوایی دارند و در برنامه­ های پیش روی توسعه گلخانه در آنتالیا، مانند آنچه در آلمریا اتفاق افتاده است، برای ترک­ ها مورد نظر است. جالب اینجاست که مناطق جلگه و دشت استان گلستان نیز آب و هوای بسیار مشابهی با آنتالیا و آلمریا دارد.
  • آنچه در ترکیه در زمینه پیشرفت­ های کشاورزی و گلخانه در زمینه­ های تولید بذر، سم، کود، تجهیزات و علم اتفاق افتاد یک برنامه مدون، هدفمند و با مطالعه بود؛ بطوری که در حال حاضر شرکت­ های تولید کننده بذر و تجهیزات گلخانه در ترکیه یک رقیب تجاری در منطقه و حتی دنیا شده­ اند. همچنین محصولات ترکیه با استانداردهای بازار هدف تولید و عرضه می­شود.
  • به بیان دیگر ترک ­ها در این سال­ها کشاورزی اقتصادی را بسیار خوب آموختند و علاوه بر افزایش سطح زیرکشت بسیاری از محصولات زراعی-باغی و گلخانه­ای، توانستند با به کارگیری علم و تکنولوژی روز، با هزینه معقول محصول با کمیت و کیفیت مناسب بدست آورند.
  • اهمیت اقتصاد کشاورزی برای ترکیه و معرفی خود به عنوان یک کشور مطرح در این حوزه موجب شده است تا نمایشگاه بین­المللی کشاورزی آنتالیا هر ساله برگزار شود و در اکثر شاخه ­های کشاورزی بسیاری از شرکت­ های مطرح دنیا در این نمایشگاه شرکت کنند؛ نمایشگاهی پُر مخاطب، نوین و با کیفیت خوب، در شهری که امکانات بسیار خوبی برای بازدیدکنندگان راه­ دور دارد. امسال نیز برای نوزدهمین بار این نمایشگاه (گروتک Growtech) از 27 تا 30 نوامبر 2019 برگزار شد.
  • غرفه­ های نمایشگاه عمدتا شرکت­ های تولید کننده انواع بذر سبزیجات، کود، سم، بستر کشت، ظروف کشت، تجهیزات آبیاری و تغذیه، ادوات کشاورزی، ساخت و تجهیز گلخانه، تجهیزات هواشناسی کشاورزی، شرکت­های مشاوره­ای، بسته­ بندی محصولات کشاورزی، تجهیزات مانیتورینگ کشاورزی، تولیدکنندگان نهال و نشاء، زنبور عسل و دام بودند.
  • آنچه در نمایشگاه بین­ المللی کشاورزی آنتالیا بیش از نمایشگاه بین­ المللی کشاورزی تهران به چشم میخورد تولیدات باکیفیت ترک و حضور پُر رنگ دیگر کشورها بود.
  • دانش، صنعت و دستاوردهایی که همگی بومی شده بودند و تولیدکنندگان ترک کباده کیفیت و رقابت آن را می­ کشیدند و هدفشان برای آینده داشتن سهم قابل توجهی از بازار کشاورزی (در همه شاخه ­ها) اروپا و آسیا بود.
  • البته باید یادآور شد که ترک ­ها از چندین سال پیش همکاری­ های خود را با برندهای بزرگ دنیا آغاز کردند و با ساخت بستر مناسب، آنها را تشویق به سرمایه ­گذاری در کشورشان کردند و با سیاست ملی گرایی خود دانش تکنیکال آنها را به مرور بدست آوردند؛ نتیجه تمامی سیاست­ های ترکیه، پیشی گرفتن این کشور از کشاورزی ایران و تصاحب بازارهای چندین ساله ما در منطقه بود.
  • نمایشگاه کشاورزی بین­ المللی تهران نیز منظری برای بالندگی به صنعتگران و تولیدکنندگان کشاورزی این مرز و بوم بود ولی با این تفاوت که برای مثال برای ترک ­ها ابزار سنجش دقیق تجهیزات گلخانه ­ای همگی تولید کشورهای آلمان و ایتالیا و در تجهیزات ایرانی همگی ساخت کشور چین بود.
  • شاید بتوان گفت که در ساخت و تولید تجهیزات و ادوات کشاورزی و گلخانه و همچنین گلخانه­ سازی فاصله چندانی با خوب ­های دنیا نداریم ولی در بهره ­برداری علمی و اقتصادی و جذب دانش تکنیکال در کشاورزی از همسایه خود ترکیه جا مانده­ ایم.
  • کشور ما نیز دارای منابع و پتانسیل­ های بسیاری جهت ایجاد یک شکوفایی کشاورزی است؛ جهشی در کشاورزی که بتواند پایدار باشد و مطابق با علم و نیاز دنیا پیش برود چندان دور از دسترس نیست و تنها نیاز به مدیریت صحیح، مطالعه بنیادی و بدور از شتابزدگی و مدیران و مجریان توانمند دارد. در کشور ما تمامی منابع مورد نیاز کشاورزی حرفه ­ای وجود دارد؛ تنها کافی است دانش بهره ­برداری صحیح را بدانیم و بیاموزیم.

    image
    image

    بازدید از گلخانه ­های آنتالیا:

    • شاید بسیاری از افراد که از دور وصف کشاورزی ترکیه، پیشرفت و تصاحب بازار کشاورزی منطقه توسط ترکیه و گلخانه­ های آنتالیا را شنیده باشند، در ذهن خود کشاورزی و گلخانه ­داری تمام مکانیزه را تصور کنند که سراسر ترکیه را فراگرفته است؛ ولی واقعیت چیز دیگری است.
    • در ترکیه نیز مانند کشور ما در برخی از نقاط آن کشاورزی تمام مکانیزه و با سطح تکنولوژی بالا در حال اجرا است .
    • ولی بقیه گلخانه ­ها که بیش از 90 درصد گلخانه ­ها را تشکیل می­ دهند امکانات بسیار ساده دارند و می­ توان گفت تناسب اقتصادی در آن­ها رعایت شده است.
    • به این معنا که میزان سرمایه­ گذاری با میزان درآمد و سود متناسب است. کشاورز ترک به راحتی می­ تواند به کمک سیستم کشاورزی ترکیه نوع محصول را انتخاب کند، آموزش ببیند، مشاوره بگیرد، نهاده با کیفیت و مطمئن دریافت کند و محصول تولید شده استاندارد نهایی را بفروشد.
    • در چنین سیستمی که از صفر تا صد کشاورز کمترین دغدغه را برای تهیه نهاده و فروش محصول دارد، تمرکز خود را بر بخش تولید می­ گذارد (در ترکیه چنین رویکردی وجود دارد و برای تحقق کامل آن هر ساله پیشرفت­ های زیادی می­کند).
    • اکثر گلخانه­ های آنتالیا امکانات بسیار ساده دارند و هزینه چندانی برای تجهیز گلخانه­ ها انجام نشده است، چراکه در جهت هدف کاهش هزینه­ ها، متناسب با فصل (آب و هوا) اقدام به کشت می ­نمایند.
      با توجه به برنامه دولت برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه ­های کشور تا سال 1404 به سطح 48 هزار هکتار، بسیار لازم و ضروری است که دولت علاوه بر کنترل قیمت­ و کیفیت ساخت و تجهیز گلخانه ­ها، بر تحقیقات و دانش گلخانه بمنظور حمایت فنی و علمی از گلخانه ­داران اهتمام داشته باشد.
    • همچنین انتظار می­رود دولت حساسیت بسیار زیادی بر تربیت کارشناسان فنی و حرفه­ای گلخانه (به معنای واقعی کلمه) نشان دهد تا با این کار علاوه بر اشتغال زایی و حمایت کشاورزان خود از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری شود.

    image
    image