بهترین زمان مصرف پروبیوتیک ها 

مدت زمان مطالعه : حدود 10 دقیقه 

 

پروبیوتیک ها مجموعه ای از باکتری ها و مخمرهایی هستند زمانی که تصمیم به مصرف یک پروبیوتیک گرفته میشود، انواعی از آنها از مواد داخل که اگر چه تاکنون با این نامگذاری شناخته نمی شدند. اما هزاران سال است که در مواد غذایی نظیر ماست، دوغ، کفیر و ترشی های بدون سرکه تهیه و مصرف شده اند. آگاهی از مزایای پروبیوتیکها در سالهای اخیر و اثرات مثبت آن بر دستگاه گوارش هضم غذاها و تنظیم عملکرد سیستم گوارشی موجب تهیه و مصرف آن به اشکال غیر غذایی گردیده به گونه ای که میلیونها انسان این مخمرها را به صورت کپسولهای دارویی تهیه و مصرف میکنند. حال نکته ای که مورد توجه کارشناسان تغذیه قرارگرفته است زمان مصرف صحیح این مواد است.

پس از مصرف یک غذای ناخوشایند و احساس ناراحتی در معده، ممکن است به سراغ یک پروبیوتیک برویم حال پرسش آن است که بهترین زمان مصرف آن چه وقتی است. پاسخ به این پرسش چندان کار ساده ای نیست چرا که باید عوامل دیگری را نیز مورد توجه قرار داد.

image

نوع پروبیوتیک

زمانی که تصمیم به مصرف یک پروبیوتیک گرفته میشود. انواعی از انها از مواد داخل یخچال گرفته تا قفسه ها به صورت کپسول پودر و یا مایع در دسترس قرار دارند. هر یک این پروبیوتیک ها انواع و گونه های متفاوتی دارد که میزان پروبیوتیک موجود در هر واحد مصرفی را نشان میدهد و اغلب معرف مزایایی برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش هستند. در میان مجموعه ای از پروبیوتیک ها دو نوع از آنها رایج تر هستند که عبارتند از: لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریوم در اکثر موارد این پروبیوتیکها نسبت به سایر انواع مشابه بسیار بهتر هستند در شرایطی که رهنمودهای خاصی برای مصرف روزانه پروبیوتیک ها وجود ندارد میتوان برای بزرگسالان بین 10 تا 20 میلیارد واحد از کلنی های پروبیوتیک را تجویز نمود که بسته به تجویز  مقدار مصرف آنها توسط تولیدکنندگان است.

image

عادات غذایی 

امکان دارد که یک روز یک غذای با مقدار فیبر اندک خورده شود که می تواند باعث کاهش تنوع میکروبی در دستگاه گوارش گردد. از آنجایی که غذاهای دارای فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک میکنند جیره غذایی دارای فیبر کافی به پایداری سلامت آن کمک فراوان میکند. در شرایطی که امکان دارد یک نوع پروبیوتیک برای دستگاه گوارش مفید باشد. اما نمیتوان آن را جایگزین یک جیره غذایی ضعیف نمود. به عنوان مثال یک جیره غذایی دارای مواد قندی زیاد میتواند موجب التهاب و آسیب به دستگاه گوارش گردد. بنابر این باید توجه داشت که مصرف پروبیوتیک ها باید در جهت سلامتی دستگاه گوارش و به همراه یک جیره غذایی سالم باشد.

image

وضعیت سلامتی و امور پزشکی 

فرد سالم نیز می تواند به راحتی از یک پروبیوتیک استفاده نماید. توصیه می شود، افرادی که در حال مصرف آنتی بیوتیکها هستند زمان مصرف پروبیوتیکها تغییر دهند. دلیل این کار مکانیسم آنتی بیوتیکها در کشتن موجودات میکروبی زنده و بهبود التهابات گوارشی است که امکان دارد موجب مرگ مخمرها شود. توصیه میشود که ابتدا آنتی بیوتیک خورده شده و حداقل ۲ تا ۳ ساعت بعد پروبیوتیک مصرف شود. 

افرادی که دارای عوارض و مشکلات ایمنی جسمی هستند و آنهایی که عضوی را دریافت نموده اند. بهتر است که از مصرف پروبیوتیکها اجتناب نمایند. دلیل این اجتناب امکان تداخل دارویی و یا ایجاد عفونت به علت تجمع مخمرها در قسمتهایی از بدن است.

image

صبح یا بعد از ظهر 

دلایل خاصی برای مصرف نکردن پروبیوتیکها در صبح ها وجود ندارد. عده ای از افرادی که  در اوقات اولیه روز از این مواد مصرف کرده اند آن را بسیار خوب و مناسب می دانند. زمانی که مقدار یک پروبیوتیک و چگونگی مصرف و زمان آن تبدیل به یک عادت یا قاعده کلی میشود میتوان همچنان به این کار ادامه داد. در صورتی که پس از خوردن یک پروبیوتیک احساس وجود نفخ در دستگاه گوارش میکنید بهتر است که اندکی زودتر آن را مصرف نموده تا مزاحم آسایش و تاخیر در زمان خواب نشود.

 

با یا بدون غذا 

یکی از پرسشهای معمولی در این زمینه آن است که باید پروبیوتیک ها را با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. متاسفانه بررسی ها پاسخ درستی در این زمینه ارائه نکرده اند یک مطالعه بیان میکند که نباید هیچگونه ماده غذایی پوشیده با پروبیوتیکها قبل از خوردن غذاهای چرب مصرف شود. چرا که به ادامه حیات پروبیوتیکها آسیب میزند. بر اساس توصیه کارشناسان سلامت مصرف پروبیوتیک ها به چند عامل بستگی دارد. اول آن که باید نسبت به ضرورت مصرف پروبیوتیک اطمینان داشت. دوم دقت در زمان مصرف توصیه شده توسط تولید کننده که روی جعبه ها ثبت می گردد. سوم تجربه زمان مصرف آن است که هر فردی متناسب با شرایط جسمی خود میتواند آن  را در روزه شب قبل و یا بعد از غذا تعیین نماید.

منبع: ماهنامه دام و کشت و صنعت284